Bratislava 26.3.2019
Starostov jednotlivých mestských častí hlavného mesta SR privítal na svojom úrade Lukáš Baňacký, starosta mestskej časti Lamač. Na zasadnutí sa opäť zúčastnil aj primátor Matúš Vallo, ktorý prišiel spolu s p. Jurajom Šujanom, ktorý zastáva funkciu poradcu pre rozvoj mesta, územné plánovanie a komunikáciu s developermi. Predmetom spoločnej diskusie bola aktuálna téma týkajúcej sa novely stavebného zákona. Na tom, že pôvodný zákon má výrazné nedostatky, ktoré je potrebné odstrániť, sa zhodli všetky strany.
V rámci diskusie predniesli starostovia jednotlivých mestských častí množstvo pripomienok a návrhov týkajúcich sa zmien v novom zákone, ktoré si budú vyžadovať osobitné stretnutie s primátorom a odborníkmi. Bratislava by sa mala intenzívne zapájať do legislatívneho procesu a v stanoviskách mesta a mestských častí tvoriť jednotu.
Návrhy na zmeny doplnil aj primátor Matúš Vallo. „V spôsobe vydávania záväzných stanovísk chystáme zmeny. Každý, kto bude chcieť, bude môcť podať záväzné stanovisko len v digitálnej forme. Zároveň bude platiť pravidlo, ak príde požiadavka na stanovisko, táto informácia pôjde aj priamo na úrad príslušnej mestskej časti. Pre mestské časti to bude znamenať zvýšenie kontroly projektu a zníženie administratívy. Našim zámerom nie je, aby magistrát prehodnocoval už vydané záväzné stanoviská, pokiaľ boli vydané na základe platného územného plánu.”
Starostovia si s primátorom dohodli k téme osobité stretnutie, v rámci ktorého sa budú snažiť zozbierať pripomienky, ktoré bude podľa nich potrebné zapracovať do nového územného plánu. V rámci diskusie padol aj návrh, aby pre Bratislavu platil osobitný proces územného plánovania, podobne ako tomu je aj v Prahe. „K situácii sa musíme postaviť naozaj zodpovedne. Zmeny týkajúce sa územného plánovania musia byť dôkladne prerokované. Budeme jednoznačne presadzovať, aby nadriadeným orgánom v územnom plánovaní, ktorý rozhoduje a vydáva stanoviská bol VÚC a nie okresný úrad. Spoločne musíme hľadať spôsoby, ako sa dajú procesy čo najviac zjednodušiť.”uviedol predseda RZMČ Jozef Krúpa.
Na stretnutí sa otvorila aj otázka spôsobu sčítania obyvateľov, ktoré nás čaká v roku 2021.V sčítaní v roku 2011 patrilo Slovensko medzi malý počet krajín, kde bolo potrebné priamo v teréne zastrešovať sčítanie komisármi, bolo to veľmi nepresné a chaotické. Ako sa vyjadril Michal Drotován, „drvivá väčšina údajov je už aktuálne evidovaná štátnymi orgánmi a teda je nevyhnuté, aby tieto databázy boli spárované a sčítanie v roku 2021 bolo vykonané „od stola“, tak ako sa to deje v drvivej väčšine krajín EÚ. Týka sa to nielen počtu obyvateľov (evidencia matrík resp. registra obyvateľov), ale aj napr. dochádzaním za prácou, evidované firmy podľa sídla a pod. ale aj údajov ako je vlastníctvo áut (register), chát, mobilných telefónov (register tel. čísel), rodinný stav atď. Toto spárovanie databáz prinesie výrazne presnejšie čísla ako sčítanie v teréne. Je preto nevyhnuté posunúť Slovensko do 21. storočia.”
Starostovia mestských častí na zasadnutí privítali aj zástupcov Slovenskej sporiteľne a.s, V diskusii s p. Hudákovou prebehla debata o možnostiach úverovej pomoci pri rozvoji mestských častí. „Podporujeme nie len samosprávy, ale sme pripravení podporiť aj podniky a projekty pre neziskové združenia pôsobiace v jednotlivých mestských častiach tak, aby boli rešpektované aj limity určené v zákone o rozpočtových pravidlách,“ vysvetlila p. Hudáková.
Po zime, ktorá si vyžadovala veľké úsilie, aby mesto spolu s mestskými časťami zvládlo dostatočne zabezpečiť zimnú údržbu, je na stole ďalšia téma. „Prichádza jar a my sme v situácii, kedy opäť nemáme dostatočné prostriedky na úpravu zelene. O pár týždňov budeme musieť začať kosiť.
Aby sme situáciu zvládli, bude nutná jasná a zrozumiteľná dohoda s mestom, v rámci ktorej si odsúhlasíme plochy, spôsob a termíny kosenia verejných plôch,”hovorí
Dana Čahojová, starostka mestskej časti karlova Ves.
Mesto sa zároveň vyjadrilo, že s touto situáciou počíta a otvára súťaž do ktorej sa môžu zapojiť aj menšie subjekty, s cieľom zvýšenia flexibility tejto služby.