Bratislava 18.4.2019
Na základe uzatvoreného memoranda medzi mestskou časťou Bratislava-Staré Mesto zastúpenou starostkou Zuzanou Aufrichtovou a hlavným mestom Bratislava zastúpeným Matúšom Vallom sa začala úprava legislatívneho rámca pri tvorbe strategických dokumentovk téme zníženia tranzitu a ochrany ovzdušia.
Mestu záleží na ochrane životného prostredia a s tým nevyhnutne súvisiacej ochrany zdravia obyvateľov. Jedným zo spôsobov ako k tomu prispieť je znižovanie emisií spôsobených automobilovou dopravou. „Hlavným cieľom ochrany ovzdušia je zlepšiť kvalitu ovzdušia na miestach, kde nie je dobrá a udržať ju tam, kde dobrá je,“vysvetľuje starostka Starého mesta Zuzana Aufrichtová.
Zo skúseností obcí a miestmimo územia Slovenskej republiky, ktoré prijali koncept nízkoemisných zón, došlo k zníženiu tranzitu, zaťaženosti miestnych komunikácií, zníženiu hluku a prašnosti a v neposlednom rade aj k poklesu znečistenia ovzdušia.
Zavedenie tejto stratégie bude obsiahnuté v nasledovných bodoch:
- Zákonné podmienky vyhlásenia nízkoemisných zón
- Informovanie obyvateľov
- Prieskum verejnej mienky obyvateľov
- Stanovenie veľkosti nízkoemisných zón a emisných kategórií
- Vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti
- Prijatie príslušných VZN jednotlivými mestskými časťami
- Posúdenie miery znečistenia ovzdušia pred a po zavedením NEZ
V praxi bude zavedenie nízkoemisných zónpre obyvateľov znamenať, že po schválení návrhu dodatku k štatútu a schváleniu miestnych VZN a následnému zriadeniu nízkoemisných zón bude povolený vjazd cestných motorových vozidiel označených emisnou plaketou s uvedením príslušnej emisnej kategórie.Do nízkoemisných zón bude umožnený vstup bez obmedzenia držiteľom cestných motorových vozidiel, ktorí majú v danej zóne pobyt a pre prevádzkovateľov vozidiel, ktorý bola udelená dočasná alebo trvalá individuálna výnimka.
Starostka zároveň zdôrazňuje, „že nízkoemisné zóny musia byť zriadené tak, aby boli zabezpečené obchádzkové trasy a aby v dôsledku zavedenia nízkoemisných zónnedošlo k obmedzeniu prejazdnosti územím mestských častí Bratislavy.“
Dominantným zdrojom znečisťovania ovzdušia v hlavnom meste je cestná doprava. Podľa predsedu RZMČ Jozefa Krúpu, „by sa mali obce snažiť využívať možnosti, ktoré im umožňuje prijatá legislatíva. Hovoríme predovšetým o zriaďovaním nízkoemisných zón na jej území,ale aj inými opatrniami, ako sú napríklad vodozádržné opatrenia, rozvoj a ochrana zelene, zelené strechy, zelené steny,informačné kampane k prevenciizmeny klímy, zníženie energetickej náročnosti budov, modernizácia vykurovacích systémov, apelovanie na zmeny technologických postupov za účelom zníženia emisií znečisťujúcich látok do ovzdušia.“